אחת משיטות המחקר המיושמות ביותר בעבודות מחקר כמותיות, היא שאלונים. במידה ותבחרו בשיטת מחקר זו לטובת כתיבת עבודה סמינריונית אמפירית, יהיה עליכם לנסח שאלון עם X שאלות במבנה "אמריקאי". המענה עליהן ע"י המתנדבים מקבוצת היעד, יספק לכם מידע בעל ערך רב שתוכלו לנתח ולהסיק מתוכו מסקנות. לפניכם, 4 טיפים מעולים שיתרמו לחוויית מחקר טובה ויעילה.
1.אפיינו את קבוצת היעד למחקר שלכם
זכרו כי במחקרכם אתם שואפים להשיב על שאלה מאד ספציפית. האם כל אדם יוכל לתרום למענה על הסוגייה שאותה אתם חוקרים? התשובה היא שלא כמובן. חשוב מאד שתגדירו קהל יעד סופר ספציפי לפני שאתם מפיצים את השאלונים. קבוצת היעד למחקר יכולה להתאפיין בנתונים הבאים: מין, גיל, השכלה, מקצוע, אזור מגורים, סטטוס זוגי, עולמות תוכן, שכר, הוצאות חודשיות, אורח חיים מסוים וכן הלאה.
חשוב לציין: ישנם שאלונים המיועדים לכלל האוכלוסייה (כלומר, שלב הגדרת קהל היעד אינו רלוונטי). עם זאת, בשלב ניתוח המסקנות יהיה עליכם לציין מיהו הקהל שהשיב על השאלון. לדוגמא: 50% גברים, 50% נשים, 25% אקדמיים, 41% בעלי השכלה תיכונית וכן הלאה…
2.אל תאריכו את השאלון שלא לצורך
כל המוסיף גורע? לא תאמינו אפילו עד כמה, קל וחומר כשמדובר על שאלון עבור עבודה סמינריונית אמפירית. נסו לדייק את השאלון כמה שיותר מ-2 סיבות:
- שאלון ארוך שלא לצורך, עלול להתיש את המתנדבים ולגרום להם לבטל את השתתפותם / להשיב על השאלות מבלי להעניק להן תשומת לב
- בנוסף, ככל שתפנו יותר שאלות, כך שלב ניתוח הנתונים והמסקנות, צפוי להיות לכם ארוך יותר
- הבטיחו כי כל שאלה בשאלון שלכם בעלת ערך למחקר. אחרת, אין כל תכלית לשלבה בו
3.ציינו בפני המתנדבים את ערכו של המחקר
לרוב, סטודנטים אוספים מתנדבים למענה על השאלון ברשתות החברתיות ("אשמח שתעזרו לי, אני בעיצומו של תהליך המחקר שלי…"). בכדי שחבריכם ברשתות אכן יתעכבו על הפוסט שלכם ובתקווה גם יסכימו לשתף אתכם פעולה, חשוב שתציינו מהו ערכו של המחקר. ככל שהערך יהיה מודגש יותר, כך הסבירות לשיתוף פעולה תהיה גבוהה יותר. ספרו בקצרה על הרקע למחקר, מה הביא אתכם לחקור דווקא את הנושא הספציפי, מה אתם שואפים לגלות ואיך הם (המתנדבים) עשויים לסייע לכם.
4.הפיצו את השאלונים אונליין
פעמים רבות, ישנם סטודנטים-חוקרים שחשוב להם מאד המפגש האישי עם המתנדבים שלהם. עם זאת, אין באמת סיבה מוצדקת להזמין את המתנדבים למקום X בשעה Y. צרו שאלון אונליין והפיצו אותו לקהל המתנדבים הרלוונטי. הפצת השאלונים אונליין אידיאלית מכל הסיבות:
- קל להפיץ את השאלונים וקל לקבל אותם בחזרה
- שאלון אונליין (כזה שלא מותנה במפגש פיסי), יעודד מתנדבים להשתתף
- חיסכון אדיר בזמן – לכם ולמתנדבים שלכם
לטיפים נוספים בנושא עבודה סמינריונית אמפירית, פנו אלינו כעת – 050-833-5603