מבחן עם שאלות פתוחות הינו מבחן "קלאסי". זהו מבחן שרובנו מכירים וענינו עליו במשך כל חיינו. מבחן עם שאלות פתוחות
הינו שאלון שבוחן מספר נושאים שנלמדו כשלכל שאלה ניתנת כמה שורות למענה. זוהי השיטה השכיחה ביותר לבחון ידע.
ההיגיון שעומד מאחורי מבחן עם שאלות פתוחות הוא שבשאלה טמון רמז שליפה. כלומר שבשאלה יהיה מונח שיזכיר
לקורא את הנושא שעליו לענות. כאשר אדם עונה כשורה לשאלה, ניתן לראות בפעולה זו כהוכחה קיימת לכך שהתקיימה למידה.
למבחן עם שאלות פתוחות חסרונות ולכן הרבה סטודנטים בטוחים שעדיף עבודות אקדמיות על פני מבחנים פתוחים, אך
למבחנים אלו ישנם גם לא מעט יתרונות. מבחינת היתרונות, מבחן עם שאלות פתוחות הוא אמצעי מהימן לבחינת ידע:
בסיטואציה של מבחן עם שאלות פתוחות הנבחן קורא שאלה, שולף את התשובה מהזיכרון ועונה עליה בכתב. בפעולה זו
מראה שיודע את התשובה לשאלה ובכך מוכיח שנעשתה למידה.
יתרון נוסף הוא פשטות בניסוח השאלות. על מנת לנסח שאלה פתוחה לא צריך להשקיע יותר מדיי משאבים, אלא חושבים על
שאלה, מנסחים וכותבים אותה. תהליך ניסוח שאלון הוא תהליך פשוט למדיי ויכול להתקיים בזמן קריאת החומר. הפרקטיקה
של ניסוח שאלות היא מאוד מבנית, לכן קלה ליישום.
יתרון אחר הוא אפשרות לבחון מיומנויות חשיבה גבוהות וביטוי עצמי. באמצעות ניסוח שאלות בעלות רמות קושי שונות ניתן
לבחון מיומנויות קוגניטיביות שונות ויכולת ביטוי עצמי. היתרון האחרון הוא יצירתיות. מבחן עם שאלות פתוחות הוא דרך
נהדרת לבחון ידע בדרכים יצירתיות. כאשר השאלה מנוסחת באופן אטרקטיבי ומיוחד, לאדם שעונה עליה יש מוטיבציה גדולה
לענות עליה.
שאלות פתוחות וחסרונות
מגון היתרונות שהוצגו עד כה הם מקבץ קטן מאוד ממכלול היתרונות שיש למבחנים עם שאלות פתוחות. אך יחד עם זאת, לשאלות
מסגנון זה גם חסרונות. חיסרון אחד לדוגמה, הוא ההיערכות רבה על מנת לכתוב את המבחן. לכתוב שאלון עם שאלות פתוחות
דורש המון זמן ומשאבים מצד הכותב. מבחן קלאסי באקדמיה כולל בין חמש עשרה שאלות לשלושים, כתיבה של כל אחת משאלות
אלו דורשת זמן ממושך והשקעה רבה.
חיסרון אחר הוא יכולת הבנת הנקרא. שאלון טוב הוא שאלון שכמה שיותר אנשים מבינים אותו ויכולים לענות עליו. אולם ניסוח של
שאלה ברורה הוא לא פעולה פשוטה בהכרח, במיוחד כשלאנשים שונים יש רמות שונות של הבנה.
החיסרון האחרון הוא סרבול. בחלק מהמקרים כאשר המשיבים למבחן נדרשים לענות בכתב על שאלה מסוימת הם מנצלים את
המשוב על מנת לכתוב את כל מה שידוע להם ביחס לשאלה אולם לא עונים ישירות למה שנשאלו. מענה מסוג זה מוביל לכך
שהתשובה היא מאוד ארוכה, מסורבלת ולא רלוונטית.
לסיכום,מבחנים עם שאלות פתוחות הן דרך טובה לבחון ידע נלמד. הם מגוונים ומעודדים יצירתיות, אולם יכולים להיות תובעניים,
קשים להבנה ומסורבלים. לעומת זאת, זו דרך טובה ופשוטה מאוד לוודא שנעשתה למידה בקרב קבוצה גדולה של אנשים.