התחלתם את שנת הלימודים האקדמית, נכנסתם לשיעור הראשון בו המרצה פירט את הסילבוס ואת מטלות הקורס ועבודת הסמינריון הנדרשת מכם בסוף התואר וכבר אתם מתחילים להזיע, במהלך הקורס תצטרכו להעביר מצגת בפני הכיתה והאמת שזה ”לא בא לכם בטוב“, אז למה בעצם, מה הטעות שרבים עושים ואיך בעצם עושים נכון מצגת לתואר ראשון? על זאת נדבר במאמר הבא.
רבים מאיתנו במהלך לימודי התואר נדרשים להכין מצגת ולהעבירה בפני קהל התלמידים. מצגות אלו הן חלק משיטת הלימוד ויש
להן חשיבות רבה, במקרים רבים יש להן ציון השווה ערך לציון של מבחן. המצגות עוסקות בחומר הלימודי וכל סטודנט או לפעמים
זוג סטודנטים מקבלים בדרך כלל נושא לגביו הם צריכים לערוך את המצגת. בעצם עליהם לחקור את הנושא ולבנות מצגת בעזרתה
יעבירו את החומר הלימודי בפני הכיתה והמרצה כמובן.
ישנם כאלו הנלחצים מהנושא ופונים לשירותים מקצועיים של הכנת מצגות. אלו המציעים את אותם השירותים יכולים לבנות עבורכם
מצגת המפרקת את הנושא לפרקים ומציגה אותה בצורה נכונה ומסודרת, תוך כדי התחשבות בזמן הנתון למצגת. מבחינה טכנית אין
בזה שום דבר רע, אך זוהי הטעות שרוב הסטודנטים עושים. הלחץ או הפחד מפני מטלת המצגת, הם אינם קשורים לצד הטכני;
בסופו של דבר אתם סטודנטים אינטליגנטים ותוכלו עם מעט מאמץ לבנות את המצגת הנכונה. הפחד בדרך כלל אינו קשור לתוכן
המצגת ופרקיה, אלא נוסע מתוך פחד של עמידה ודיבור מול קהל – זו כנראה הסיבה האמתית מדוע ”זה לא בא לכם בטוב“.
התמודדות עם פחד קהל והעברת מסרים נכונה
הבעיה האמתית בהכנת מצגת לתואר ראשון היא לאו דווקא בהכנת המצגת ובמבנה הלוגי שלה, אלא בדיבור מול קהל והעברה נכונה
של מסרים. מבנה לוגי נכון של מצגת הוא בהחלט דבר חשוב, אך זהו רק חלק אחד מהתמונה הכוללת. אך בנוסף יש לדעת כיצד לדבר
מול קהל, דבר אשר מתחיל באפיון הקהל ומגיע לפרטים הקטנים של שפת הגוף, טון הדיבור וכל צורת העברת המסרים הלא מילולית.
אם תחשבו על הנושא מתוך נקודת המבט של הקהל, תבינו שהקהל סופג את המסרים בעזרת החושים ולא רק המלל של המצגת הוא
מה שחשוב – מצגת טובה מבחינת התוכן עלולה להיות אסון כאשר היא מועברת בצורה הלא נכונה.
הדרך הנכונה להכנת מצגת לתואר ראשון היא לא באמצעות פניה לשירות חיצוני שבו יכינו עבורכם את המצגת, דבר שלמען האמת גם
לא מייצג את יכולתכם האישית. מי שרוצה לעשות זאת נכון ולהצליח, מוטב לו לפנות לסדנאות העוסקות בהעברת מצגות ודיבור בפני
קהל. סדנאות אלו עוסקות בכל ההיבטים של הכנה והעברת המצגת. הן גם נותנות לכם כלים אוניברסליים אשר עומדים במבחן הזמן,
כלומר מעניקות לכם יכולות להתמודד עם כל מצגת בעתיד, לא רק המטלה של הקורס הנוכחי אלא גם מטלות ומשימות שבהן תצטרכו
לעמוד ביום שבו תשתלבו בשוק העבודה.
פחד נוסף הפוקד את הסטודנטים במהלך התואר הראשון הוא החשש מכתיבה של עבודה סמינריונית.
ידוע שכתיבת הסמינר אינה קלה ודורשת מחקר מעמיק, קריאת מאמרים ונכתבת על פי חוקים מאוד נוקשים. אולם, ברגע שלומדים
את הטכניקה ומוצאים מאמרים המתאימים לתוכן העבודה, כתיבת העבודה אמורה לזרום באופן חלק.
את העבודה יש לכתוב בצורת משפך, מהנושא הכללי והגדול לנושא הספציפי והממוקד עליו נכתבת העבודה. כמו כן, מהלך התואר
תלמדו שני שיטות לכתיבת הסמינריון, האחד מחקר איכותני המתבצע לרוב ע"י ראיונות לאנשים או מחקר כמותי בו מבצעים מדידות
אמפיריות – כאלו הניתנות למדידה.
התואר הראשון אינו מפחיד כמו שהוא נשמע, אנחנו ממליצים להכנס לעולם האקדמיה למרות החשש.